Blog

Biotyna

 

 

Biotyna, inaczej witamina H lub witamina B7.

Jest to związek organiczny i należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Kojarzona jest głównie z dobrą kondycją skóry, włosów i paznokci. Jednak jej rola jest bardzo ważna w naszym organizmie, a niedobory mogą nieść poważne konsekwencje dla naszego zdrowia. Biotyna jest koenzymem, co oznacza , że pewne enzymy nie mogą prawidłowo aktualizować reakcji bez jej obecności.

● Biotyna wpływa na stan włosów, skóry i paznokci. Suplementując ją paznokcie są odporniejsze i mniej się kruszą.

● Biotyna uczestniczy w tworzeniu kwasów tłuszczowych, produkcji glukozy.

● Jest sprzymierzeńcem tarczycy, wspomaga jej pracę.

● Związek ten bierze udział w tworzeniu protrombiny, a więc w procesie krzepnięcia krwi.

 

NIEDOBORY BIOTYNY

Objawy niedobory biotyny można zaobserwować po wyglądzie skóry: podrażnienia, przesuszenia, stany zapalne. Włosy staną się słabe i zaczną wypadać, a paznokcie łamać się.
Ciekawym objawem niedostatku biotyny jest podwyższony cholesterol we krwi!
Mięśnie również ucierpią na jej braku, co objawia się bólem czy mrowieniem.
Jeśli chodzi o stan psychofizyczny, to taka osoba będzie mieć problemy z koncentracją, będzie senna, osłabiona, czasem wręcz „otępiona”. Łatwo może popadać w rozdrażnienie.

 

ŹRÓDŁA BIOTYNY

Produkty pochodzenia zwierzęcego: wątroba, żółtka jaj.
Produkty mączne: mąka sojowa, ryżowa, pełnoziarnista
Warzywa: pomidory, marchewka, szpinak
Orzechy: włoskie, migdały

A na koniec ciekawostka. Owszem, można suplementować biotynę. Jednak kluczem do sukcesu jest prawidłowa praca jelit, bo to w nich zachodzi synteza biotyny. Konieczne jest oczyszczenie jelit, zadbanie o ich stan, o prawidłową florę bakteryjną. Wówczas poziom biotyny wraca do równowagi, a jej suplementacja okaże się zbędna.