Luty 2020

  W trakcie wizyty często posługuję się wiedzą z zakresu Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. TMC uznaje pięć podstawowych narządów, które są narządami macierzystymi dla kolejnych. Oto podstawowe narządy i im przyporządkowane narządy podane w nawiasach: - wątroba (pęcherzyk żółciowy, oczy, ścięgna, więzadła, gruczoły łojowe, jądra, moszna, jelito ślepe, komórki Beta, kora nadnerczy, paznokcie, pochwa, powieka górna) - śledziona (żołądek, trzustka, dwunastnica, błony śluzowe, dziąsła, język, kąciki ust, mięśnie, migdałek gardłowy, podwzgórze, przysadka, szyszynka, ścięgna, ucho środkowe, węzły chłonne i limfatyczne, tkanki: glejowa, tłuszczowa, podskórna) - serce (jelito cienkie, aorta, mięsień sercowy, osierdzie, opony mózgowe ) - płuca (jelito grube, skóra, gardło, gruczoły łzowe i potowe, kręgi, krtań, migdałki podniebienne, opłucna, oskrzela, oskrzeliki, płuca, żyły) - nerki (pęcherz moczowy, moczowody, jajniki, jajowody, jądra, prostata, tarczyca, zatoka czołowa, macica, małżowina uszna, kości, stawy, chrząstki stawowe, cebulka włosa, ) Narządy w ujęciu chińskiej medycyny nie są tutaj rozumiane jako narządy opisane

  Temat tarczycy zaczniemy niestandardowo. Nie będę opowiadać o tym jak jest zbudowana ani jakie funkcje pełni w naszym organizmie. Spójrzmy na nią od strony psychobiologicznej, czyli jak nasze myśli, przekonania i powtarzane w ciągu dnia słowa mogą wpływać na jej stan. Pierwsze, najważniejsze, z czym powinniśmy skojarzyć tarczycę to szeroko pojęty CZAS. Wokół tarczycy będą gromadzić się wszelkie emocje związane z poczuciem czasu. Ulubionym hasłem osób z obciążoną tarczycą jest „nie ogarniam”. Wskazuje ono na bycie w tzw. „niedoczasie”, pracę pod presją, pośpiech i dużą odpowiedzialność. Problem z zarządzaniem czasem pociągnie za sobą lęk. Silny lęk dotyczący braku (np. czasu) lub straty (np. okazji). Silny lęk będzie nasilać odczucie bezsilności, przytłoczenia bądź obciążeniem zbyt dużą odpowiedzialnością. Zacznij od jutra! Obserwuj czy nie używasz lub wręcz nie nadużywasz sformułowań: - „Nie ogarniam” -„Nie mam Czasu” -„Nie teraz” -„Nie zdążę” -„Muszę zdążyć!” -„Mam tyle rzeczy do zrobienie, kiedy ja to

Lektyny to białka roślinne lub glikoproteiny.   Jak we wszystkich aspektach życia, złotym środkiem wydaje się być zachowanie umiaru. W przypadku lektyn znaczy to tyle, że białka te mogą mieć zarówno pozytywny jak i negatywny wpływ na zdrowie. Nadmiar lektyn w diecie może nieść groźne dla zdrowia konsekwencje. Jednak zachowując zrównoważoną ich ilość w diecie, zachowamy zdrowie.   Zacznijmy od tego, gdzie znajdziemy lektyny. Źródłem lektyn będą: - rośliny strączkowe (groch, fasola) - ziarna (szczególnie te całe, z osłonką) - rośliny psiankowate (pomidory, bakłażany, papryka, ziemniaki) - rośliny dyniowate (dynia, cukinia) - cebula, czosnek, seler, awokado, - pszenica - kazeina, czyli białko mleka typu A1 - warzywa kapustne ( kapusta, brokuł, kalafior, brukselka) Patrząc na tą listę, widzimy produkty, których jedzenie dostarcza nam wiele innych cennych białek i witamin. Tak więc pomysł, aby absolutnie wykluczyć z diety produkty zawierające lektyny, nie jest najlepszy. Poza tym możemy odpowiednio przygotować takie produkty do spożycia chociażby namaczając